Khamis, 26 Disember 2019

ADAKAH BAKAT ITU LEBIH PENTING DARIPADA USAHA.



Ramai orang yang tidak mengerti erti daripada perkataan komitmen. Mereka baru sahaja tiga kali mencoba dan tidak berjaya, mereka sudah menganggap dirinya tidak berbakat. Atau coba sekali lalu berjaya mereka terus membuat satu kesimpulan bahawa itu adalah jalan hidup mereka. Pemahaman ini yang akan membuat hidup kamu tidak akan berjaya. Semua tujuan hidup kamu, semua mimpi kamu, semua semangat kamu tidak akan selalu membuat kamu terus tersenyum dan bahagia.                                                                                                                                                                                           Hasil carian imej untuk adakah bakat itu penting

Untuk mendapatkan itu, kamu kadang merasakan sakit dahulu, perih dahulu lalu menikmati hasilnya. Jangan mengeluh ketika kamu melakukan apa yang kamu sukai. Hidup kamu akan selalu indah. Tapi tentu sahaja ada cabaran. Dan kamu tidak akan benar-benar berhasil bila kamu tidak melakukannya dengan sepenuh hati. Tidak ada separuh kata bila kamu ingin berjaya dengan jalananmu sendiri. Maka kamu harus mempunyai komitmen yang tinggi. Memang emosi itu boleh naik dan turun tapi komitmenlah yang membuat kamu tetap disana. Jangan pernah berfikir kamu sudah berusaha keras tapi hasilnya tidak ada. Yang patut kamu fikir adalah bagaimanan kamu berusaha lebih cerdas dan lebih keras lagi.
Perlu kamu ingat bahawa usaha tidak akan pernah mengkhianati hasil. Sekarang apa yang akan kamu lakukan. Apakah kamu ingin tetap mengejar tujuan hidup kamu? tapi kamu bukan satu-satunya orang yang mempunyai keinginan untuk menamatkan pengajian dengan keputusan yang baik, kamu bukan satu-satunya yang ingin menjadi seorang pengarah di sebuah perusahaan dan kamu bukan satu-satunya yang ingin berjaya dalam menjalankan perniagaan online. Lalu apa yang akan kamu lakukan? Yang perlu kamu lakukan adalah usaha yang jauh lebih keras daripada mereka, kamu haruslah melakukan kerja yang lebih kreatif dan lebih cerdas dibandingkan dengan mereka. Kamu harus terus belajar, kamu harus terus bersemangat, kamu harus terus yakin dan kamu akan menjadi pemenangnya.
Mungkin ketika kamu berusaha hari ini tidak berhasil dan belum tentu minggu depan juga tidak berhasil. Boleh juga berlaku usaha hari ini yang tidak berhasil akan dibayar keseluruhannya pada minggu depan atau minggu depannya lagi. Tuhan itu maha adil dan tuhan tahu siapa yang benar-benar berusaha. Sahabatku ini adalah kesempatan kamu untuk menunjukkan siapa kamu sebenarnya, ini juga merupakan salah satu kesempatan kamu untuk menjadi sebagai seorang contoh kepada orang ramai. Jangan lagi kamu membuang masa, jangan lagi kamu melangkah separuh jalan tetapi tetaplah melakukannya dengan sepenuh hati. Berhentilah menjadi rusa kerana kamu adalah singa, kamu adalah juara, kamu tidak dilahirkan sebagai orang biasa namu kamu telah dilahirkan sebagai orang yang luar biasa.

Selasa, 24 Disember 2019

MENJANA MINAT GENERASI MUDA TERHADAP FILEM TEMPATAN

PADA ketika ini mungkin masih ramai khalayak yang belum begitu mengetahui tentang penubuhan Kelab Pencinta Filem yang bertujuan menyemarakkan kecintaan generasi muda terhadap filem tempatan. Telah ditubuhkan 9 Jun tahun lalu dan dirasmikan penubuhannya oleh bekas Menteri Kebudayaan, Kesenian dan Warisan Malaysia, Datuk Seri Utama Dr. Rais Yatim di London, kelab tersebut telah dilancarkan baru-baru ini bersempena Malam Penghargaan Industri Filem.
Penubuhan kelab tersebut merupakan inisiatif Perbadanan Kemajuan Filem Nasional Malaysia (Finas) dalam usaha membudayakan generasi muda khususnya para pelajar sekolah dan institusi pengajian tinggi awam (IPTA) mencintai filem-filem tempatan. Di samping itu, penubuhannya juga diharap mampu menjana minat mereka untuk mengetahui dan seterusnya mendalami bidang perfileman.
Sebagai langkah permulaan, sebanyak 10 buah sekolah terpilih yang menyertai kelab ini telah diberikan beberapa kemudahan seperti projektor, skrin, sistem teater rumah, selain ahlinya dipelawa menghadiri beberapa program anjuran Finas. Untuk fasa pertama penubuhannya pada tahun 2007, sejumlah lapan buah kelab merangkumi enam sekolah menengah, sebuah IPTA dan dan Persatuan Pelajar Malaysia di London telah dipilih menjadi peneraju kelab ini.
Sementara tahun ini, sebanyak 31 buah kelab merangkumi 27 buah sekolah menengah dan tiga buah IPTA di seluruh Malaysia telah terpilih yang kebanyakan kelab adalah dari luar bandar. Ia sejajar dengan hasrat Finas untuk menggalakkan para pelajar khususnya di luar bandar untuk bersama-sama mendapat maklumat dan didedahkan tentang dunia dan perkembangan perfileman tanah air.
Minat
Melalui cara itu, sekurang-kurangnya diharap mampu memupuk minat generasi muda terhadap filem tempatan khususnya dalam perkembangan dan pembangunan pesat industri perfileman kita. Menurut Ketua Pengarah Finas, Mohd. Mahyidin Mustakim, di samping menggalak dan memupuk minat generasi muda khususnya para pelajar dan mahasiswa untuk mencintai filem-filem tempatan, kelab itu juga memberi peluang kepada mereka untuk sama-sama melibatkan diri di dalam aktiviti-aktiviti perfileman melalui keahlian di dalam kelab.
Melalui aktiviti yang dirangka seperti lawatan, bengkel perfileman, apresiasi filem dan sebagainya, kata Mohd. Mahyidin bukan sahaja akan memberi pendedahan tetapi juga mampu menjana integrasi di antara kaum di negara ini melalui keahlian dan penglibatan mereka di dalam aktiviti-aktiviti yang dijalankan.
Kita melihat bahawa generasi masa kini lebih memberi tumpuan kepada filem-filem luar dan pertumbuhan filem kita pula agak berkurangan biarpun pelbagai promosi dilakukan untuk menarik perhatian dan minat khalayak tempatan. Jadi dalam usaha untuk membudayakan filem tempatan seperti masyarakat Amerika Syarikat dan Eropah maka kita melihat bahawa jika mahu melentur buluh, tentulah ia dari rebungnya, jelas Mohd. Mahyidin.
Salah satu caranya, kata Mohd. Mahyidin, adalah dengan mendekatkan mereka sejak dari awal dengan budaya dan merasai sendiri pengalaman menonton wayang seperti di pawagam yang mempunyai sistem bunyi yang baik dengan skrin yang lebih besar. Justeru, apa yang kita lakukan adalah menyediakan kelab-kelab terpilih ini dengan skrin besar, projektor digital, sistem teater rumah berserta speaker dan pemain digital video (DVD). Dengan cara itu mereka boleh menayangkan filem di dewan dan merasai sendiri persekitaran seperti di sebuah pawagam, jelasnya.
Setiap kelab yang dipilih akan diberikan sekurang-kurangnya 10 buah filem Melayu yang sedia ada dan pada setiap satu atau dua bulan pula, pihaknya akan memberikan DVD filem yang baru untuk tontonan. Dengan setiap kelab dikehendaki mempunyai sekurang-kurangnya 50 keahlian, mereka juga berpeluang menghadiri setiap program anjuran Finas selain mengadakan lawatan ke perbadanan itu, Galeri Perfileman serta menghadiri Festival Filem Malaysia (FFM) dan Festival Filem Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIFF).
Selain itu, kata Mohd. Mahyidin, ahli kelab juga akan diberikan majalah Sinema Malaysia, beg Kelab Pencinta Filem dan menjadi ahli portal Sinema Malaysia secara percuma. Setiap kelab juga perlu membuat tayangan sekurang-kurangnya dua kali sebulan agar mereka bukan sahaja menonton tetapi juga mengadakan perbincangan antara mereka tentang sesuatu filem yang ditonton. Di harap ia bukan sahaja dapat memperkukuhkan minat mereka untuk menonton filem tempatan tetapi juga memupuk minat untuk mendalami bidang ini dan mungkin menjadikannya sebagai satu profesion tidak kira dalam bidang pengarahan, penulisan skrip mahupun lakonan, kata Mohd. Mahyidin lagi.
Mendapat respons yang baik, sehingga kini kelab tersebut mempunyai kira-kira 3,000 keahlian dan antara program yang telah dijalankan termasuklah sesi diskusi dan apresiasi filem antaranya filem 1957: Hati Malaya, Congkak, Cuci dan Dunia Baru The Movie.
Pengarah filem, Ahmad Idham juga melihat perkembangan penubuhan kelab ini sebagai salah satu tindakan yang positif ke arah memupuk semangat cintakan filem tempatan. Menurut pengarah filem Jangan Pandang Belakang, Congkak dan Impak Maksima itu, pengukuhan minat haruslah bermula sejak dari akar umbi agar apabila mereka membesar, mereka bukan sahaja menonton filem tempatan sekali gus menyokong perkembangan dan pembangunan industri perfileman itu sendiri.


SENARAI TEORI KOMUNIKASI

Hasil carian imej untuk teori komunikasi

JENIS JENIS TEORI KOMUNIKASI

kawan kawan semua ada banyak sekali teori komunikasi yang disampaikan oleh para ahli...ayo kita coba merangkumnya...let;s go!!!


nah kawan dong semua Secara umum teori-teori komunikasi dapat dibagi dalam beberapa kelompok :

1. Teori-teori umum (general theories).

Teori ini merupakanteori yang mengarah pada bagaimana menjelaskan fenomena komunikasi (metode penjelasannya).


2. Teori-teori fungsional dan struktural.

Ciri dan pokok pikirandari teori ini adalah: Individu dipengaruhi oleh struktur sosialatau sistem sosial dan individu bagian dari struktur. Sehingga cara pandangnya dipengaruhi struktur yang berada di luardirinya. Pendekatan ini menekankan tentang sistem sebagaistruktur yang berfungsi. Karakteristik dari pendekatan iniadalah :

a. Mementingkan sinkroni (stabilitas dalam kurun waktu tertentu) daripada diacrony (perubahan dalam kurun waktu tertentu). Misalnya dalam mengamati suatu fenomena menggunakan dalil-dalil yang jelas dari suatu kaidah. Perubahan terjadi melalui tahapan metodologis yang telah baku.

b. Cenderung memusatkan perhatiannya pada akibat-akibat yang tidak diinginkan (unintended consequences) daripada hasil yang sesuai tujuan. Pendekatan ini tidakmempercayai konsep subjektivitas dan kesadaran. Fokusmereka pada faktor-faktor yang berada di luar kontrolkesadaran manusia.

c. Memandang realitas sebagai sesuatu yang objektif danindependent. Oleh karena itu, pengetahuan dapatditemukan melalui metode empiris yang cermat.

d. Memisahkan bahasa dan lambang dari pemikiran dan objek yang disimbolkan dalam komunikasi. Bahasahanyalah alat untuk merepresentasikan apa yang telahada.

e. Menganut prinsip the correspondence theory of truth.Menurut teori ini bahasa harus sesuai dengan realitas.Simbol-simbol harus merepresentasikan ssuatu secaraakurat. 



3. Teori-teori behavioral dan kognitif.

Teori ini berkembangdari ilmu psikologi yang memusatkan pengamatannya pada dirimanusia secara individual. Beberapa pokok pikirannya :

a) Model stimulus-respon (S-R) yang menggambarkanproses informasi antara stimulus dan respon.

b) Mengutamakan analisa variabel. Analisis ini padadasarnya merupakan upaya mengidentifikasi variabel- variabel kognitif yang dianggap penting serta mencarihubungan antar variabel.

c) Menurut pandangan ini komunikasi dipandang sebagaimanifestasi dari proses berfikir, tingkah laku dan sikap seseorang. Oleh karenanya variabel-variabel penentumemegang peranan penting terhadap kognisi seseorang(termasuk bahasa) biasanya berada di luar kontrolindividu.


4. Teori-teori konvesional dan interaksional.

Teori ini beranggapan bahwa agar komunikasi dapat berlangsung,individu-individu yang berinteraksi menggunakan aturan-aturandalam menggunakan lambang-lambang. Bukan hanya aturan mengenai lambang itu sendiri tetapi juga harus sepakat dalam giliran berbicara, bagaimana bersikap sopan santun atau sebaliknya, bagaimana harus menyapa dan sebagainya. Teori ini berkembang dari aliran interactionisme simbolik yangmenunjukan arti penting dari interaksi dan makna. Pokok pikiran teori ini adalah :

A. Kehidupan sosial merupakan suatu proses interaksi yangmembangun, memelihara, serta mengubah kebiasaan-kebiasaan tertentu, termasuk dalam hal ini bahasa dansimbol. Komunikasi dianggap sebagai alat perekatmasyarakat (the glue of society).

B. Struktur sosial dilihat sebagai produk dari interaksi.Interaksi dapat terjadi melalui bahasa, sehingga bahasamenjadi pembentuk struktur sosial. Pengetahuan dapatditemukan melalui metode interpretasi.

C. Struktur sosial merupakan produk interaksi, karenabahasa dan simbol direproduksi, dipelihara serta diubah dalam penggunaannya. Sehingga fokus pengamatannya adalah pada bagaimana bahasa membentuk struktursocial, serta bagaimana bahasa direproduksi, dipelihara,serta diubah penggunaannya.d.Makna dapat berubah-ubah dari waktu ke waktu dari konteks ke konteks. Sifat objektif bahasa menjadi relatif dan temporer. Makna pada dasarnya merupakankebiasaan-kebiasaan yang diperoleh melalui interaksi.Oleh karena itu makna dapat berubah dari waktu kewaktu, konteks ke konteks, serta dari kelompok social kekelompok lainnya. Dengan demikian sifat objektivitas darimakna adalah relative dan temporer.


5. Teori kritis dan interpretif.

Jenis teori ini berkembang dari tradisi sosiologi interpretift, yang dikembangkan oleh AlfredSchulzt, Paul Ricour et al. sementara teori kritis berkembangdari pemikiran Max Weber, Marxisme dan Frankfurt School.Interpretif berarti pemahaman (verstechen) berusahamenjelaskan makna dari suatu tindakan. Karena suatu tindakandapat memiliki banyak arti, maka makna idak dapat dengan mudah diungkap begitu saja. Interpretasi secara harfiah merupakan proses aktif dan inventif. Teori interpretif umumnyamenyadari bahwa makna dapat berarti lebih dari apa yang dijelaskan oleh pelaku. Jadi interpretasi adalah suatu tindakan kreatif dalam mengungkap kemungkinan-kemungkinan makna.Implikasi social kritis pada dasarnya memiliki implikasi ekonomidan politik, tetapi banyak diantaranya yang berkaitan dengankomunikasi dan tatanan komunikasi dalam masyarakat.Meskipun demikian teoritisi kritis biasanya enggan memisahkankomunikasi dan elemen lainnya dari keseluruhan system. Jadi,suatu teori kritis mengenai komunikasi perlu melibatkan kritik mengenai masyarakat secara keseluruhan. Pendekatan kelompok ini terutama sekali popular di Negara-negara Eropa.Karakteristik umum yang mencirikan teori ini adalah :

a. Penekanan terhadap peran subjektifitas yang didasarkanpada pengalaman individual.

b. Makna merupakan konsep kunci dalam teori-teori ini.Pengalaman dipandang sebagai meaning centered.

c. Bahasa dipandang sebagai kekuatan yangmengemudikan pengalaman manusia. Di samping karakteristik di atas yang menunjukan kesamaan,terdapat juga perbedaan mendasar antara teori-teori interpretif dan teori-teori kritis dalam pendekatannya.Pendekatan teori interpretif cenderung menghndarkan sifat-sifat preskriptif dan keputusan-keputusan absolute tentang fenomena yang diamati. Pengamatan menurut teori interpretif, hanyalah sesuatu yang bersifat tentative dan relative. Sementara teori-teori kritis lazimnya cenderung menggunakan keputusan-keputusan absolut,preskriptif dan juga politis sifatnya. Jadi dapat disimpulkan bahwa teori interpretif ditujukan untuk memahami pengalaman hidup manusia, atau untuk menginterpretasikan makna-makna teks. Sedangkan teori kritis berkaitan dengan cara-cara di mana kondisi manusia mengalami kendala dan berusaha menciptakan berbaga imetode untuk memperbaiki kehidupan manusia.


JENIS TEORI KONTEKSTUAL

berdasarkan konteks dan tingkatan analisisnya, teori komunikasi dapat dibagi menjadi lima :

A. NTRA PERSONAL COMMUNICATION,

yaitu proses komunikasi yang terjadi dalam diri seseorang. Fokusnya adalah pada bagaimana jalannya proses pengolahan informasi yangdialami seseorang melalui sistem syaraf dan inderanya.Umumnya membahas mengenai proses pemahaman, ingatan, dan interpretasi terhadap simbol-simbol yang ditangkap melalui panca inderanya

B. INTERPERSONAL COMMUNICATION,

yaitu komunikasi antar perorangan dan bersifat pribadi baik yang terjadi secara langsung (non-media) atau tidak langsung (media). Fokus teoriini adalah pada bentuk bentuk dan sifat hubungan, percakapan,interaksi dan karakteristik komunikator.

C. KOMUNIKASI KELOMPOK.

Fokus pada interaksidiantara orang-orang dalam kelompok kecil. Komunikasi kelompok juga melibatkan komunikasi antar pribadi, namun pembahasannya berkaitan dengan dinamika kelompok, efisiensi dan efektifitas penyampaian informasi dalam kelompok, pola dan bentuk interaksi serta pembuatan keputusan.

D. KOMUNIKASI ORGANISASI.

Mengarah pada pola dan bentuk komunikasi yang terjadi dalam konteks dan jaringanorganisasi. Komunikasi organisasi melibatkan bentuk-bentukkomunikasi formal dan informal. Pembahasan teori ini menyangkut struktur dan fungsi organisasi, hubungan antarmanusia, komunikasi dan proses pengorganisasiannya sertabudaya organisasi.

E. KOMUNIKASI MASSA.

Komunikasi massa adalah komunikasi melalui media massa yang ditujukan pada sejumlah khalayak yang besar. Proses komunikasi melibatkan ke empat teori sebelumnya. Teori ini secara umum memfokuskan perhatiannya pada hal-hal yang menyangkut struktur media, hubungan media dan masyarakat, hubungan antara media dan khalayak, aspek-aspek budaya dari komunikasi massa, sertadampak komunikasi massa terhadap individu.

CONTOH BUKU DRAF (CARA BUAT BUKU DRAF) ALAM MARIN


KERATAN AKHBAR HARIAN METRO (SETEMPAT): MUKA SURAT 17
TARIKH: 09 JUN 2014 (ISNIN)

SUMMARY:
Coral reefs are unique, complex and high productivity marine ecosystems. Coral reefs have existed for thousands of years, even millions of years ago and are built on very small organisms of size. Most of the old coral reefs have existed since 25 million years ago. Only in coral reefs we can find evolutionary organisms for millions of years. To maintain the balance of coral reef ecosystems, the government must implement the preservation and conservation of coral reef ecosystems that are increasingly threatened today. According to the local press section on page 17 on June 09, the same as Monday, the government and authorities are advised to take steps to preserve and preserve coral reefs in Malaysian waters. This is because there are major factors that cause brain bleaching. The El nino phenomenon is expected to occur and cause sea water temperatures to rise. Thus, authorities raise awareness about the preservation of nature in the community to help reduce the impact of El Nino on coral reefs found in the Malaysian ocean.


KERATAN AKHBAR HARIAN MITRO (SETEMPAT): MUKA SURAT 12
TARIKH: 09 JUN 2014 (ISNIN)


SUMARRY:
Sea is a major component in marine environment that has a diverse range of functions to the human environment and marine ecosystems. Malaysia has helped global efforts to maintain the ocean to maintain the balance of the world's oceans ecosystem. This effort can protect many of the marine habitats found in the oceans. as a whole, Malaysia's role as a global assistant to protect the oceans is very important and should be an example to other countries to help global efforts to care for the world's oceans. With this, ocean ecosystems can be maintained up to the next generation.

Isnin, 23 Disember 2019

SEJARAH LATAR BELAKANG TANJUNG SIMPANG MENGAYAU (TIP OF BORNEO)




Tanjung Simpang Mengayau atau Tanjung Simpang Mangazou, juga dikenali sebagai Tip of Borneo dalam Bahasa Inggeris adalah bahagian paling utara Borneo yang terletak di daerah Kudat, di negeri Sabah, Malaysia. Merupakan titik pertemuan Laut China Selatan dan Laut Sulu.

Tanjung ini telah dibangunkan sebagai tarikan pelancong. Sebuah taman berbentuk persegi telah dibina dengan meletakkan tiang bendera Malaysia dan glob gangsa besar. Glob gangsa menandakan lokasi Tanjung Simpang Mengayau di latitud 7 darjah utara dan longitud 116 darjah timur dengan peta yang memaparkan pulau Borneo adalah timbul dan diletakkan di atas permukaan yang rata pada sudut dengan tulisan untuk menandakan Peta Borneo. Tanjung Sampang Mengayau juga menghidangkan panorama yang indah ketika matahari mula naik dan matahari tenggelam kepada pelancong.

Hasil carian imej untuk tip of borneo

Nama asal Tanjung Sampang Mangazou berasal dari bahasa kaum Rungus, sebuah kumpulan etnik yang tinggal terutamanya di daerah Kudat. Tanjung (tanjung), Sampang (kesatuan) dan Mangazou (pertempuran) perkataan merujuk kepada lokasi ini pertempuran berlaku apabila Rungus etnik mempertahankan wilayah mereka terhadap serangan dari lanun. Menurut legenda, tempat ini adalah dijadikan kawasan pendaratan bagi lanun.

CONTOH PENULISAN PENYATAAN MASALAH KAJIAN ATAU THESIS (KAJIAN TENTANG PAKIAN MENJILIK MATA PELANCONG YANG DATANG DI UMS).

Hasil carian imej untuk Contoh penulisan thesis

The University of Sabah (UMS) is an area that is a tourist attraction both domestically and abroad due to its uniqueness. UMS is well known for environmental sustainability. As we know by judgment UI GreenMetric World University this year UMS ranked 58th in the world compared to 2018 UMS ranked 71. Based on this assessment, we can see that environmental conservation efforts and Eco campus practices implemented in UMS are so effective that UMS is now world-famous and is a major focus of foreign tourists such as Korea, Japan, China and many other foreign tourists.

Given the drastic increase that UMS has experienced in ecotourism it cannot be denied that UMS has managed to attract the attention of many tourists. However, there are a few things that Eco campus UMS has to deal with for travelers traveling around UMS in eye-catching outfits. We are confident that the Eco campus UMS is aware of this but why there is no action taken by the Eco campus UMS to address this issue rather than continue.

Besides, arrival foreign tourists dressed as eye candy were not favored by UMS residents and outsiders who came to the mosque to perform Friday prayers because it was against the practice of Islam. This was a turning point when tourists came to take pictures around the mosque in disgusting clothing. This does not only bring down the dignity of UMS but it also degrades the religion of Islam. Therefore, UMS should do something to address this problem rather than continue.

Subsequently, the outreach of UMS foreign tourists is also changing the public's view of UMS. Foreigners who are not aware of the identity of the individual whether they are tourists or UMS students will continue to respond to the ethics of UMS advocacy. As such, if this goes on and there is no very convincing explanation then UMS's reputation will be jeopardized only by outward-looking travelers. Therefore, the Eco campus UMS should think of the best way to resolve this problem so as not to affect the presence of external travelers in UMS and the public's view of UMS is always positive.

Finally, UMS tourism associations with a culture of eye-catching usage will influence the culture of UMS education. Tourist attraction will influence the way students use UMS because as we know students are the most vulnerable community in the style of eating. In this regard, local Chinese students who see the style of consumption of Chinese tourists are very much influenced by the culture of consumption because they are concerned with the culture of consumption under Chinese tourist as well as their culture. Therefore, the UMS should always ensure that every visitor entering the UMS area should be well-fed.

In conclusion, the arrival of tourists in the UMS with a highly engaging eating culture will influence the culture of UMS students' use and is something that UMS residents do not like, especially when these tourists take pictures in the UMS Mosque area. Therefore, to learn more about the effects and ways of resolving this problem, we conducted a survey study based on established objectives.

Penemuan & Kisah Hidup Albert Einstein.

Video Penemuan Dan Kisah Albert Einstein Saintis ini merupakan tokoh paling terkenal di dunia. pada abad ini, ramai yang mencari...