Isnin, 10 Februari 2020

NILAI-NILAI IKLAN DALAM PERIKLANAN


Hasil carian imej untuk kepentingan iklan

1.0 PENDAHULUAN

Iklan merupakan sebarang alat komunikasi berbayar yang tidak bersifat peribadi dan ditujukan kepada kumpulan sasaran dengan tujuan mempromosikan, memperkenalkan, meningkatkan dan melariskan jualan suatu produk, perkhidmatan ataupun idea oleh penaja yang dikenalpasti. Pengiklanan juga didefinisikan sebagai komunikasi tidak peribadi yang ditujukan kepada khalayak yang ramai. Ianya menunjukkan bahawa periklanan tidak menjalankan aktiviti secara bersemuka dengan khalayak dan periklanan menggunakan medium komunikasi media massa seperti radio, televisyen, majalah, akhbar dan papan iklan.
Menurut Phil Astrid S. Susanto iklan itu mempunyai tujuan utama iaitu memperkenalkan sesuatu produk atau perkhidmatan kepada khalayak untuk mendorong mereka melakukan tindakan yang diinginkan oleh pengiklan tersebut. Terdapat tiga tujuan utama periklanan mengikut urutan iaitu yang pertama memberikan kesedaran, menyampaikan maklumat berkaitan idea atau gagasan. Kedua, berusaha mempengaruhi emosi khalayak untuk meminati produk atau perkhidmatan yang ditawarkan melalui penerangan kelebihan barang atau perkhidmatan yang dikeluarkan oleh pengiklanan. Yang terakhir pula adalah menyakinkan khalayak tentang kelebihan produk pengiklanan dan mempengaruhi mereka melakukan tindakan untuk membeli produk sama ada produk tersebut adalah sebuah barang atau perkhidmatan.
Nilai-nilai pula adalah membawa pengertian pengajaran atau pegangan berkaitan buruk baik sesuatu perkara, sikap atau kelakuan yang dirujuk terhadap etika kemanusiaan yang terbahagi kepada tiga konsep iaitu yang pertama hati nurani seseorang individu. Seterusnya, sistem prinsip dan pertimbangan yang kadang-kadang dipanggil nilai moral yang dikongsikan dalam sesuatu komuniti sama ada menerusi kebudayaan, keagaman dan falsafah dan yang terakhir prinsip moral atau tingkah laku. Nilai juga boleh didefinisikan sebagai suatu konsep yang dijadikan sebuah asas oleh masyarakat untuk melihat, mengukur atau membuat pilihan terhadap sesuatu perkara, darjat, mutu, kualiti, dan tahap tingkah laku seseorang atau sekelompok orang yang baik, bernilai dan berharga.
Dalam penulisan ini pengkaji akan menunjukkan beberapa nilai yang terdapat dalam 5 buah iklan yang telah dipilih oleh pengkaji. Hal ini dilakukan bertujuan untuk menunjukkan bagaimana sesebuah nilai mempengaruhi keberkesanan sesebuah iklan yang dihasilkan oleh syarikat-syarikat yang ternama.

2.0 NILAI DALAM PERIKLANAN
1. IKLAN NIKE

NIKE adalah jenama sukan yang sangat popular dan berpengaruh. Bagi penggemar jenama ini mereka menganggap jenama NIKE ini adalah jenama sukan nombor 1 di dunia. Hal ini kerana, jenama ini terkenal dengan kualitinya yang tinggi, mempunyai reka bentuk kasut yang tersendiri, harga mampu milik dan sebagainya. NIKE juga mengikat kontrak dengan atlet-atlet popular di serata dunia seperti Cristiano Ronaldo, Michael Jordan, Maria Sharapova dan banyak lagi. NIKE diasaskan pada tahun 1964 di bawah pegangan saham Bill Bowerman. Beliau bekerjasama dengan jurulatih balapan iaitu Phil Knight untuk menubuhkan NIKE Inc. NIKE mempunyai satu slogan iaitu “Just Do It”. Slogan ini merupakan kata-kata terakhir seorang pembunuh bersiri iaitu Gary Gilmore yang dijatuhkan hukuman tembak sampai mati pada 1977. kata-kata terakhir beliau menjadi bualan hangat di akhbar pada ketika itu dan mendorong NIKE menggunakan slogan tersebut.
Iklan-iklan yang dihasilkan oleh NIKE mempunyai nilai-nilai yang tersendiri dan terkenal kerana di setiap iklan yang mereka keluarkan mempunyai tarikan dan konsep yang menarik dan mampu meningkatkan minat khalayak terhadap jenama itu. Sebagai contohnya iklan yang dihasilkan di atas adalah iklan kasut bola sepak. Dalam iklan tersebut NIKE mempromosikan kasut bola mereka dengan menggunakan khidmat pemain-pemain bola sepak yang terkenal di seluruh dunia seperti Cristiano Ronaldo, Zlatan Ibrahimovic, Neymar JR, Iniesta, Wayne Rooney dan banyak lagi.
Di dalam iklan tersebut diperlihatkan dua kumpulan remaja sedang bermain di sebuah padang dan mereka menirukan gaya bermain idola bola sepak mereka. Para pemain menunjukkan gelecekan dan teknik-teknik menarik dalam bola sepak. Perkara ini menarik minat para khalayak khususnya penggemar bola sepak untuk menonton iklan tersebut dan menimbulkan kesedaran (Awareness) terhadap jenama tersebut manakala untuk penggemar asal jenama NIKE iklan ini bertujuan akan meningkatkan lagi minat mereka terhadap jenama tersebut.
Iklan tersebut juga memperlihatkan penggemar bola sepak di seluruh dunia melihat perlawanan tersebut bersama-sama dan di sini dapat kita lihat menerusi bola sepak ini ia dapat menyatukan masyarakat tidak kira agama, bahasa, bangsa dan warna kulit. Pada akhir iklan ini dipertontonkan “ show us your game with risk everything”, slogan ini digunakan oleh NIKE untuk meningkatkan lagi keyakinan diri dan minat khalayak terhadap bola sepak. Secara tidak langsung dapat memberi nilai positif terhadap perkembangan jenama tersebut.
Kesimpulannya, di dalam iklan ini dapat kita lihat NIKE bukanlah sekadar satu jenama sukan yang terkenal yang hanya menginginkan keuntungan tetapi ianya juga adalah jenama yang mampu menerapkan nilai positif terhadap masyarakat. Nilai-nilai seperti budaya hidup bermasyarakat tanpa mengira agama, bangsa dan budaya serta nilai meningkatkan keyakinan diri menerusi slogan-slogan yang menarik seperti “Just Do It”, “Show us your with risk everything” dan banyak lagi. Oleh itu, dapat kita lihat jenama NIKE ini mempunyai nilai yang positif dalam setiap iklan yang mereka hasilkan.
2 . IKLAN KFC
KFC (Kentucky Fried Chicken) diasaskan oleh Colonel Harland Sanders, seorang usahawan yang mula menjual ayam goreng di pinggir jalanraya di Corbin, Kentucky. Beliau mengenalpasti potensi konsep francais restoran dan francais Kentucky Fried Chicken yang pertama di buka adalah di Utah pada tahun 1952. pada Julai 1940 sander memuktamadkan apa yang dikenali sebagai resepi asalnya dari 11 jenis rempah ratus. KFC juga mempunyai slogan iaitu “it’s finger lickin good” yang menjadi slogan di setiap syarikat. KFC adalah sebuah perniagaan Francais yang mana ianya mempunyai cawangan di serata dunia tidak terkecuali di Malaysia. Mereka juga biasanya membuat iklan berkonsepkan atau bertemakan perayaan yang terdapat di sesebuah negara. Di Malaysia, KFC menyediakan iklan di setiap hari perayaan seperti Hari Raya Aidilfitri, Hari Natal, Deepavali, Hari Kaamatan, Hari Gawai dan sebagainya. Sebagai contohnya, iklan di atas ianya adalah iklan Hari Raya Aidilfitri yang bertemakan dendam seorang adik terhadap abangnya yang berdurasi selama 4 minit 29 saat.
Dalam iklan tersebut, diperlihatkan seorang adik yang menyimpan dendam terhadap abangnya yang telah mempermalukannya di hadapan seorang wanita yang dia sukai dan peristiwa tersebut menjadi sebab utama adiknya menyimpan dendam sehingga mereka dewasa. Abangnya berusaha meminta maaf berkali-kali kepada adiknya sehinggalah satu pagi di hari raya berlaku pergaduhan antara mereka. Mereka dimarahi oleh ibu mereka kerana sehingga dewasa masih bergaduh. Si adik merenungkan kembali apa yang telah dia dilakukan terhadap abangnya dan dia sedar bahawa abangnya berusaha dan ikhlas untuk meminta maaf terhadap kesalahan lalu namun tidak diendahkan olehnya. Timbul rasa kesal dalam diri si adik dan pada malam itu juga si adik meminta maaf terhadap abangnya dengan memberikan KFC sebagai balasan dia tidak mengambilnya setelah diberikan oleh abangnya dahulu. Di akhir iklan mereka bermaafan dan di dalam iklan tersebut juga menunjukkan bahawa KFC memperlihatkan kata-kata tentang kemaafan iaitu “kemaafan membebaskan, keikhlasan mendewasakan” ianya menerangkan bahawa sebuah kemaafan mampu merubah sesuatu menjadi lebih baik dan mengikhlaskan sebuah kemaafan itu juga menunjukkan kematangan fikiran. Dapat kita lihat, iklan yang dihasilkan oleh KFC ini juga mempunyai nilai yang positif iaitu nilai dalam mengeratkan silaturahim dan kemaafan.
3. IKLAN AIR ASIA.

Air Asia Berhad adalah syarikat penerbangan tambang murah yang berpengaruh di Malaysia dan syarikat penerbangan tambang murah yang pertama di Asia. Air Asia beroperasi penerbangan antarabangsa dan tempatan ke lebih 400 destinasi merentasi 25 negara. Air Asia telah diangkat menjadi penerbangan kos rendah terbaik di dunia selama 10 tahun berturut-turut. Ditubuhkan pada 1993 dan mula beroperasi pada 18 November 1996.
Di dalam iklan di atas dapat kita lihat Air Asia menggunakan khidmat pelakon terkenal iaitu Mira Filzah sebagai watak utama untuk menghasilkan iklan ini. Di dalam iklan tersebut Mira berperanan sebagai seorang remaja yang ingin melancong ke Korea iaitu salah satu negara yang maju dan mempunyai pemandangan yang indah. Dapat di lihat sebelum melancong Mira merancang jadual perjalanan dan juga tempat yang ingin dikunjungi di Korea terlebih dahulu sebelum memulakan perjalanan. Di sini dapat kita lihat Air Asia menyelitkan bahawa betapa pentingnya perancangan sebelum memulakan perjalanan ke mana-mana sahaja kerana jika tidak mempunyai perancangan mungkin sebuah perjalanan yang diimpikan itu tidak menjadi seperti yang diinginkan dan juga sia-sia. Selain itu, menerusi iklan ini Air Asia menunjukkan pentingnya melancong bersama-sama kawan kerana adalah berbahaya untuk melancong seorang diri. Ianya berisiko tinggi untuk seseorang yang melancong seorang diri berkemungkinan besar dia akan tersesat dan menjadi target utama penjenayah atau sindiket penipuan. Perkara ini dapat disaksikan di dalam iklan tersebut apabila Mira kehilangan jadual perjalanannya dia tersesat dan tidak tahu arah yang hendak dituju. Dia bernasib baik menemui seorang lelaki baik yang menemaninya pergi ke tempat-tempat yang diinginkannya dengan selamat. Dapat kita lihat di dalam iklan ini juga terdapat nilai yang diselitkan oleh Air Asia iaitu dalam konteks menjaga keselamatan diri ketika melancong kerana keselamatan adalah perkara yang paling penting ketika melancong ke tempat lain kerana dikhuatiri palancongan itu pula menjadi sejarah hitam dalam hidup seseorang.
4. IKLAN BMW.

Jenama BMW mempunyai sejarah yang berawal dari tahun 1916. ianya berkait dengan 3 sejarah syarikat berbeza di Jerman ketika itu Rapp Motorenwerke, Bayerische Flugzuegwerke dan Automobilwek Elsenach. Pada mulanya, Rapp Motorenwerke yang ditubuhkan oleh Karl Frederich Rapp adalah sebuah syarikat yang membuat enjin kapal terbang. Namun, selepas karl melepaskan sahamnya kepada pemilik baharu Rapp Motorenwerke dinamakan semula sebagai Bayerische Motoren Werke atau singkatannya BMW.
Iklan di atas adalah tentang keluaran kereta baharu BMW iaitu 3 series G20 yang dikeluarkan pada tahun 2019. Seperti yang kita tahu BMW adalah pengeluar kereta mewah, berkuasa tinggi yang mempunyai reka bentuk yang menarik. Seiring masa berlalu mereka telah mengeluarkan kereta edisi terbaru mereka dengan kelebihan-kelebihan yang tersendiri. Dalam iklan di atas dapat dilihat BMW menunjukkan betapa pengtingnya teknologi yang canggih dapat memberi nilai yang positif dan sangat membantu pemanduan seharian. Seperti yang ditunjukkan dalam iklan tersebut mereka memperkenalkan sistem Intelligent Personal Assistant yang dipasang pada keluaran kereta baharu mereka dan dilengkapi dengan pelbagai kelebihan. Salah satu kelebihannya adalah kereta ini berkemampuan untuk mundur secara automatik tanpa perlu dipandu dalam jarak 50 meter, menunjukkan arah yang ingin dituju secara audio kepada pemandu, dapat menerima arahan pemandu hanya dengan percakapan tanpa menekan sebarang tombol atau menu pilihan dan dapat mengawal suhu yang sesuai untuk keselesaan pemandu di dalam kereta. Perkara ini memudahkan pemandu semasa memandu dan juga dapat mengurangkan risiko kemalangan.
Kesimpulannya dapat kita lihat melalui kecanggihan dan kemewahan yang terdapat pada kereta keluaran BMW ini ianya juga mempunyai tujuan atau nilai lain yang ingin disampaikan. Tujuan utama atau nilai tersebut adalah untuk meningkatkan keselamatan dalam pemanduan untuk mengelakkan kemalangan yang boleh meragut nyawa pemandu dan juga turut membahayakan orang lain. Hal ini kerana keselamatan adalah perkara utama yang perlu dititikberatkan ketika memandu.

5. IKLAN ROLEX.

Rolex adalah jenama bagi jam tangan yang sangat popular. Ianya diasaskan oleh Hans Wilsdorf yang lahir pada 22 Mac 1881 yang awalnya bekerja sebagai wartawan bahasa inggeris dengan Messrs. Syarikat itu adalah pengeksport jam tangan dan dengan inilah Hans diperkenalkan kepada perniagaan pembuatan jam. Menjelang tahun 1903, berpindah menetap di London dan bekerja sebagai pembuat jam. Beliau menubuhkan syarikatnya sendiri dengan bantuan kewangan dari abang iparnya iaitu Alfred Davis.
Iklan di atas pula adalah menunjukkan seorang penulis skrip dan juga pengarah filem yang terkenal iaitu James Cameron menceritakan tentang pengalaman hidupnya membuat beberapa filem yang terkenal seperti Titanic dan juga Avatar. Beliau menyatakan bahawa di dalam membuat filem Avatar beliau telah mengunjungi sebuah penempatan orang asli di pedalaman sungai Xingu yang terletak di hutan Amazon. Beliau berkenalan dengan ketua penduduk di petempatan tersebut. Ketua penduduk itu memberikan satu barang yang mempunyai nilai yang amat tinggi terhadap dirinya kepada James sebagai tanda persahabatan. Sebagai balasan James telah memberikan jam tangannya yang berjenama Rolex kepada ketua penduduk itu. James mengatakan bahawa beliau telah memakai jam tangan itu selama 20 tahun dengan 33 kali selaman ke tempat karamnya kapal Titanic untuk menghasilkan filem Titanic sehinggalah filem baharunya iaitu Avatar dihasilkan. Jam tangan itu sentiasa bersama-sama menemani dirinya dari satu pengalaman ke pengalaman berharga yang lain. Beliau juga memakai jam yang sama ketika menerima anugerah Oscar setelah mengarah filem Titanic yang popular pada masa dahulu. Dapat kita lihat jam tangan bukanlah sekadar jam tangan yang hanya menunjukkan masa tetapi ia juga mempunyai nilai yang tersendiri terhadap diri seseorang. Dalam iklan ini juga dapat dilihat Rolex menunjukkan betapa pentingnya dalam menjalinkan hubungan yang baik terhadap semua orang dan menghargai sesuatu benda dan sahabat.


3.0 KESIMPULAN
Menerusi iklan-iklan yang telah ditunjukkan di atas terbukti bahawa setiap iklan yang dihasilkan oleh sesebuah syarikat perniagaan itu mempunyai nilai yang dapat diaplikasikan dalam kehidupan seharian. Mereka juga terbukti tidak hanya berfikir tentang keuntungan sahaja malah mereka juga memikirkan keperluan, keselesaan dan apa yang dapat memberikan kebaikan kepada khalayak sasaran mereka. Diharapkan iklan-iklan sebegini terus dihasilkan oleh syarikat-syarikat perniagaan bukan sahaja syarikat yang besar malah syarikat-syarikat yang kecil. Hal ini kerana, ia sangat memberikan manfaat yang besar untuk pengusaha dan juga khalayak sebagai sasaran audiens.


4.0 RUJUKAN.

Hess, J. P., & Dowling, J. (2001). 

Hidayat, O. S. (2014). Metode pengembangan moral dan nilai-nilai agama.


http://oneip.com.my/kentucky-fried-chicken-kfc/. Diakses pada 20 October. 9.35 a.m.


Morrisan, M. A. (2015). 

Simms, C. D., & Trott, P. (2006). The perceptions of the BMW Mini brand: the

Yunus, R. (2013). Transformasi nilai-nilai budaya lokal sebagai upaya pembangunan




Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penemuan & Kisah Hidup Albert Einstein.

Video Penemuan Dan Kisah Albert Einstein Saintis ini merupakan tokoh paling terkenal di dunia. pada abad ini, ramai yang mencari...