Sabtu, 22 Februari 2020

MARKETING STRATEGY (STRATEGI PEMASARAN)


Hasil carian imej untuk strategi pemasaran


NOTA MARKETING STRATEGY
IMC adalah salah satu bentuk koordinasi mengenai kesemua aktiviti pempromosian untuk mencapai impak yang besar dan mesej promosi yang berfokus kepada pelanggan dengan menggunakan kos yang rendah. Hal ni kerana setiap hari, pengguna akan menerima banyak mesej-mesej pemasaran. Oleh itu, strategi pemasaran bermula daripada kemahuan atau keperluan mereka dan kemudian berbalik kepada produk. IMC terbahagi kepada beberapa bentuk alatan iaitu promosi, personal selling, direct marketing, PR dan periklanan.

1.   IMC: Mesej
Tiga Keberkesanan mesej IMC:
·         Untuk mendapatkan perhatian penerima/pngguna
·         Utk mendapatkan kesefahaman diantara penghantar dan penerima
·         Dapat merangsang kperluan penerima dan mencdangkan maksud yg ssuai utk memuaskan mereka
·         Memberikan informasi tentang kesesuaian produk kepada pasaran
·         Meningkatkan permintaan daripada pengguna

2.   Elemen-elemen promotional mix
Promotional mix adalah kombinasi strategi yang paling baik iaitu berkaitan dengan periklanan, personal selling, dan medium promosi yang lain. Kesemuanya dirancang untuk mencapai tujuan program penjualan.
A.   Personal selling
Cara paling lama diamalkan dalam penjualan. Personal selling dilakukan secara langsung oleh pihak penjual untuk meyakinkan pembeli tentang potensi produk atau khidmat yang ditawarkan. Melalui cara ini, penjual dapat mengubah mesej komunikasi untuk memenuhi keperluan dan keinginan pengguna dan mendappatkan maklum balas secara langsung dari pelanggan.
B.   Non persolan selling
·         Periklanan
Periklanan adalah bentuk komunikasi melalui pelbagai media massa seperti Tv, radio, majalah dan akhbar. Medium diggunakan untuk menyebarkan maklumat tentang syarikat, produk dan perkhidmatan atau idea penaja yang diketahui. kaedah ini paling banyak diggunakan kerana ia dapat menjangkau khalayak dengan jumlah yang sangat besar daripada kaedah-kaedah lain. Di samping itu, pengiklan juga boleh membina ekuiti jenama dengan mencipta imej jenama dan persatuan jenama menerusi pelaksanaan iklan dalam minda pengguna.
·         Direct Marketing
direct marketing adalah aktiviti pemasaran yang dilakukan oleh syarikat secara langsung kepada pengguna. Umumnya aktiviti pemasaran ini delakukan dengan menghantar direct mail, telemarketing , internet via email dan mesej elektronik, media cetak dan jualan langsung kepada pelanggan yang disasarkan. Untuk mendapatkan jalinan hubungan langsung dengan pelanggan, syarikat itu harus mengurus pengguna berdasarkan data yang telah dikumpul atau disimpan.
·         Public relation
Sama seperti pengiklanan kerana perhubungan awam juga dilakukan melalui pelbagai media massa seperti Tv, radio, majalah dan akhbar. Badan perhubungan awam akan menyebarkan maklumat syarikat, produk dan perkhidmatan secara langsung dan tidak langsung dalam bentuk siaran berita, sidang media, artikal, filem dan lain-lain. Bezanya dengan periklanan adalah untuk memasukkan rangkaian media massa syarikat yang tidak membelanjakan wang khas tetapi menyediakan berita mengenai produk dan perkhidmatan, mengendalikan peristiwa atau aktiviti untuk dilindungi dan diterbitkan oleh media massa. Tujuan utama perhubungan awam adalah untuk membuat dan mengurus imej positif syarikat di mata awam yang biasanya dilakukan dengan mengumpul dana, menaja acara khusus, mengambil bahagian dalam kakitangan masyarakat dan lain-lain.
·         Promosi jualan
Alat-alat insentif yang dipakai untuk merangsang pembelian atau penjualan sasuatu produk atau perkhidmatan dengan lebih cepat dan lebih besar biasanya bersifat jangka pendek. Promosi jualan dianggap berjaya dalam mencapai sasaran pasaran tertentu dengan menawarkan produk mereka memalui penggunaan kupon pembelian, sample, dan cara lain.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Penemuan & Kisah Hidup Albert Einstein.

Video Penemuan Dan Kisah Albert Einstein Saintis ini merupakan tokoh paling terkenal di dunia. pada abad ini, ramai yang mencari...